Gemba šetnja - Šetati kroz proces - nalaziti prilike za poboljšanje

U kratkom vremenskom periodu tim, sastavljen od zapolsenih iz različitih funkcija, šeta kroz radne površine, identifikujući mogućnosti za smanjenje rasipanja i uvode poboljšanja kako šetaju. Poboljšanja se obično mogu realizovati brzo, što dovodi do brzih dobiti. Ovaj metod pomaže u uključivanju zaposlenih da identifikuju rasipanja u svojim svakodnevnim aktivnosti .

Gemba šetnja se koristi za identifikaciju neposredne i / ili lake promene; da se identifikujurasipanja u procesu na mestu gde se dešavaju.

Gemba = „Stvarno mesto“

Koncept korišćenja Gemba u vezi sa poslovnim menadžmentom prvi put je predstavljen od strane Japanskog autora Masaaki Imai, u knjizi pod naslovom “Gemba Kaizen.” U knjizi (Masaaki Imai, 1997), Masaki prepoznaje “stvarno” mesto gde se sve proizvodne ili poslovne aktivnosti odvijaju kao najvažnije mesto za upravljanje.” On je zatim otišao korak napred da podstakne menadžere da idu na to mesto i da nađu prostor za kontinuirano poboljšanje u svim oblastima. U svojoj knjizi, on kaže: “Ključno je da bude radoznao. Ako ja, kao menadžer, primetim curenje na jednoj od mašina, moram biti u stanju da pronađem problem. Moram da znam da je curenje zbog pukotine, da je pukotina izazvana  vibracijom mašine. A ta vibracija je uzrokovala da se dva specifična vijka olabave i uzrokuju pukotinu. Rešenje bi moglo biti u pritezanju ta dva vijka svakog jutra pre nego što je počela mašina da radi.” Prema Imaiju, to će sprečiti curenje.

Princip rada Gemba Kaizen, izgleda vrlo jednostavno (slika ispod). Prvi korak “Ići u Gemba” je lako i jednostavno za izvođenje. Ali za Kaizen filozofiju je veoma važno sledće: ne rešavaju se problemi za stolom, već na stvarnom mestu gde se stvari dešavaju i sa ljudima koji rade u tom procesu (radnicima) svakodnevno. Zato Masaaki kaže, „Učinite napor i idite među ljude, materijale, mašine i slično, što u konačnom efektu znači idite među probleme.” Zatim sledi drugi korak “Posmatrati Gembutsu” (Gembutsu znači realni opipljivi objekti / stvari u Gemba, kao mašine, oprema, alati, itd.). Ovde je dobro imati neka osnovna znanja (na primer oko balansiranja opterećenja linija – Heijunka, logistike, rasipanja, bezbednosti, ergonomije, itd.) i neka praktična iskustava, takođe. Vrlo često, samo pogledom na stvari, ljude, mašine, tokove, itd., bez ikakvih alata i velikih analiza, može da se otkrije problem. Ali, ako nemate veliko iskustvo, nije bitno. Koncentrišite se na sve ono što se dešava na stvarnom mestu i razmislite o tome. Ipak bolji način da se sve to razume, je da se razgovara sa radnicima i da se pokuša da ručno radite njihov posao. Posmatranjem (i u nekim slučajevima pokušavanjem) realnih stvari je u bliskoj vezi sa trećim korakom “Tražiti & nađi Muda“. To je super ako možete videti Muda (Muda na japanskom znači rasipanje). A kada ga zaista vidite, morate da ga rešite, ono što je u vezi sa “Sprovesti Kaizen” (slika ispod).

gemba setnja

 Slika Gemba Kaizen principi poboljšanja

Masaaki Imai uvodi i reč Muda što jednostavno znači rasipanje. Ali ova japanska reč takođe nosi dublje značenje. Muda je svaka aktivnost koja ne dodaje vrednost. Rasipanje postoji u mnogim oblicima (suvišna proizvodnja, zaliha, čekanje, kretanje, transport, defekti i greške, suvišna obrada, nedovoljno korišćenje ljudi, itd.) i ono mora da bude eliminisano. Eliminisanje Muda je najisplativiji način za poboljšanje produktivnosti i smanjenje troškova poslovanja.

Ukoliko se prati Gemba proces i postavljaju prava pitanja koristi za organizaciju mogu da budu značajne, a što je posebno važno, mogu da se ostvare odmah bez ikakvih ulaganja. Te koristi mogu da budu i za zaposlene, ali i za lidere organizacije.

Koristi za zaposlene od Gemba šetnje:

  • Osećanje da ih neko sluša i čuje.
  • Bave se problemima koji treba da učine njihov rad boljim.
  • Povećano osećanje da su poštovani na radnom mestu.
  • Povećani stepen vlasništva i ponos u svom radu.
  • Redovna komunikacija sa liderima u njihovoj organizaciji.

Koristi za lidere od Gemba šetnje:

  • Bolje razumevanje njihovih procesa.
  • Bolje razumevanje problema sa kojima se susreću svakodnevno.
  • Prilika da vežbaju 5 vodećih Lean principa.
  • Bolje razumevanje njihovih ljudi i njihovih žalbi.
  • Smanjenje rasipanja.
  • Kontinualno poboljšanje
Lean i Gemba šetnja u gradu Melburnu u Australiji

Grad Melburn je bio u centru pažnje pri praćenju australijskog samita o Lean razmišljanju i praksi, održanom u Melburnu u maju 2013. Više od 200 ljudi je došlo u Melburnu, u Centar za konvencije i izložbe da čuje dr Jim Womack-a, osnivača pokreta Lean, i brojne druge govornike, da nauče kako Lean razmišljanje i rad mogu poboljšati organizacione performanse.[1]

Nakon Lean samita u Melburnu, dr Womack i 14 delegata, uključujući i predstavnike BlueScope Steel, Kraft, News Ltd, the ATO, Melbourne Health i Brisbane gradskog veća, su učestvovali u Gemba šetnji ulicama i kancelarijama grada Melburna.

Prvo zaustavljanje je bilo u kol centru za kupce u Melburnu, koji prima u proseku oko 1.000 poziva dnevno, mnogi se tiču stvari koje ne rade dobro za zajednicu, kao što su slomljena brojila za parking. Dr Womack je slušao nekoliko poziva i istakao da su kol centri odlično mesto da se identifikuju problemi koji treba da se reše.

Posle kol centra, Gemba šetnja se preselila na ulice Melburna da vide u akciji inspektore za brojila za parking. Grupa je utvrdila da inspektori za brojila za parking obavljaju mnoge druge funkcije pored svojih dnevnih obaveza, kao što su davanje informacija ljudima o pravcima, pa čak i preporuke za restorane. Za lokalne vlasti, da li je ovo bilo izgubljeno vreme, ili dodata vrednost?

Dr Womack je potvrdio da teškoće za lokalne vlasti ponekad leže u određivanju šta bi trebalo da bude cilj poboljšanja procesa i identifikovanja ključnog kupca. U slučaju brojila za parking, trgovac može parkiranje kola da vidi kao prihod za njegov biznis, ali kao poreski obveznik ne želi da bude kažnjen ako slučajno ostane duže. Čijim potrebama će se prvo pozabaviti veće? Ili može rešiti oba odjednom?

Gemba šetnja je takođe obuhvatila veliki broj okupljanja ljudi. Na nedeljnim kombinovanim ćaskanjima sa čuvarima parkova i događajima timova grupa je čula da je skoro 200 pitanja u vezi sa događajima koji se održavaju u gradskim parkovima rešeno kroz povećanu komunikaciju i vizuelna upravljanja To je u velikoj meri povećalo zadovoljstvo kupaca.

[1] http://www.governmentnews.com.au/2014/01/23/article/City-of-Melbourne-gets-lean-and-keen/QXPAIBJUKK.html