NOVA KNJIGA – ISO 9001:2015 I LEAN
|NOVA KNJIGA – ISO 9001:2015 I LEAN
ISO 9001:2015 I LEAN NOVA KNJIGA
Nova knjiga ISO 9001 I LEAN ima 326 stranica. U ovom prikazu daje se sadržaj, spisak ilustracija i predgovor.
Lista ilustracija
Predgovor
- Uvod
- ISO 9001:2015
2.1 Opšte
2.2 Principi menadžmenta kvalitetom u standardu ISO 9001:2015
2.3 Promene u ISO 9001:2015
2.3.1 Liderstvo
2.3.2 Razmišljanje bazirano na riziku
2.3.3 Kontekst organizacije
2.3.4 Aneks SL – nova struktura standarda na visokom nivou
2.4 Klauzula 4. Kontekst organizacije
2.4.2 Razumevanje potreba i očekivanja zainteresovanih strana
2.4.3 Određivanje obima sistema menadžmenta kvalitetom
2.4.4 Sistem menadžmenta kvalitetom i njegovi procesi
2.5 Klauzula 5. Liderstvo
2.5.1.2 Fokus na kupca
2.5.2 Politika
2.5.2.1 Razvoj politike kvaliteta
2.5.2.2 Komuniciranje politike kvaliteta
2.5.3 Organizacijske uloge, odgovornosti i ovlašćenja
2.6 Klauzula 6. Planiranje
2.6.1 Akcije za obraćanje rizicima i mogućnostima
2.6.2 Ciljevi kvaliteta i planiranje da se postignu
2.6.3 Planiranje promena
2.7 Klauzula 7. Podrška
2.7.1 Resursi
2.7.1.1 Opšte
2.7.1.2 Ljudi
2.7.1.3 Infrastruktura
2.7.1.4 Životna sredina za rad procesa
2.7.1.5 Resursi za praćenje i merenje
2.7.1.5.1 Opšte
2.7.1.5.2 Sledljivost merenja
2.7.1.6 Organizacijsko znanje
2.7.2 Kompetencija
2.7.3 Svesnost
- 7.4 Komunikacija
2.7.5 Dokumentovane informacije
2.7.5.1 Opšte
2.7.5.2 Kreiranje i ažuriranje
2.7.5.3 Kontrola dokumentovanih informacija
2.8 Klauzula 8. Operacije
2.8.1 Operativno planiranje i kontrola
2.8.2 Zahtevi za proizvodima i uslugama
2.8.2.1 Komunikacija sa kupcem
2.8.2.2 Određivanje zahteva koji se odnose na proizvode i usluge
2.8.2.3 Preispitivanje zahteva koji se odnose na proizvode i usluge
2.8.2.4 Promene u zahtevima za proizvode i usluge
2.8.3 Dizajn i razvoj proizvoda i usluga
2.8.3.1 Opšte
2.8.3.2 Planiranje dizajna i razvoja
2.8.3.3 Ulazi za dizajn i razvoj
2.8.3.4 Kontrole dizajna i razvoja
2.8.3.5 Izlazi iz dizajna i razvoja
2.8.3.6 Promene dizajna i razvoja
2.8.4 Kontrola eksterno nabavljenih procesa, proizvoda i usluga
2.8.4.1 Opšte
2.8.4.2 Vrsta i obim kontrole
2.8.4.3 Informacije za eksterne isporučioce
2.8.5 Proizvodnja i pružanje usluge
2.8.5.1 Kontrola proizvodnje i pružanje usluge
2.8.5.2 Identifikacija i sledljivost
2.8.5.3 Imovina koja pripada kupcima ili spoljnim provajderima
2.8.5.4 Konzerviranje – čuvanje
2.8.5.5 Aktivnosti posle isporuke
2.8.5.6 Kontrola promena
2.8.6 Puštanje proizvoda i usluga
2.8.7 Kontrola neusaglašenosti izlaza
2.9 Procena performanse
2.9.1 Praćenje, merenje, analiza i procena
2.9.1.1 Opšte
2.9.1.2 Zadovoljstvo kupca
2.9.1.3 Analiza i procena
2.9.2 Interni audit
2.9.3 Preispitivanje od strane menadžmenta
2.9.3.1 Opšte
2.9.3.2 Ulazi za preispitivanje od strane menadžmenta
2.9.3.3 Izlazi iz preispitivanja od strane menadžmenta
2.10 Poboljšanje
2.10.1 Opšte
2.10.2 Neusaglašenosti i korektivna akcija
2.10.3 Kontinuirano poboljšanje
- LEAN
3.1 Kratka istorija Lean
3.1.1 Istorija Lean i Toyota sistema proizvodnje
3.1.2 Lean danas
3.2 Šta je Lean
3.3 Lean principi
3.3.1 Vrednost
3.3.2 Tok vrednosti
3.3.3 Tok
3.3.4 Vučenje
3.3.5 Savršenstvo
3.4 Rasipanja u procesu
3.4.1 8 velikih rasipanja
- Veza ISO 9001:2015 i Lean alata
4.1 Lean alati koji mogu da se koriste pri implementaciji standarda
4.2 Veza konteksta organizacije, liderstva i planiranja za sistem
4.2.1 Hoshin Kanri procesa za definisanje strateškog pravca i cilj
4.2.1.1 Šta je Hoshin Kanri?
4.2.1.2 Hoshin Kanri principi
4.2.2 Hoshin Kanri proces
4.2.2.1 Uticaj Hoshin planiranja
4.2.2.1 7 koraka procesa Hoshin planiranja
4.2.3 Implementacija Hoshin Kanri
4.2.3.1 Prvi korak – Kreirati strateški plan
4.2.3.2 Drugi korak – Razviti taktiku
4.2.3.3 Treći korak – Preduzeti akciju
4.2.3.4 Četvrti korak – Preispitivanje i podešavanje
4.2.3.5 Dodatna razmatranja
4.2.4 Koristi od Lean strukture menadžmenta
4.3 Lean i procesni pristup u standardu ISO 9001:2015
4.3.1 Uvod
4.3.2 Procesni pristup
4.3.2.1 Pristup sistemima za poboljšanje procesa korišćenjem Lean alata
4.3.2.2 Šta je sistem?
4.3.2.3 Definicija procesa
4.3.3 SIPOC model
4.3.3.1 Kompletiranje SIPOC dijagrama
4.3.4 Primeri procesa
4.3.4.1 Značajni i kritični procesi u organizaciji
4.3.4.2 Izlazi i ulazi
4.3.4.3 Uzajamno delovanje procesa
4.3.4.4 Gde početi procesni pristup?
4.4 Mapiranje toka vrednosti
4.4.1 Uvod
4.4.2 Postupak mapiranja toka vrednosti
4.5 Lean alati za eliminisanje ili smanjenje rizika
4.5.1 5S Lean alat
4.5.2 5 Zašto
4.5.3 Gemba
4.5.3.1 Gemba šetnja u proizvodnoj organizaciji u Srbiji
4.5.4 FMEA – Analiza modaliteta ispada i efekata
4.5.4.1 Primeri FEMA analiza
4.5.4.2 Koristi od FMEA analize
4.5.5 Poka Yoke – izbegavanje greške
4.5.5.1 Uvod
4.5.5.2 Nastanak Lean alata Poja Yoke
4.5.5.3 Primena Poka Yoke
4.5.5.4 Analiza korena uzroka
4.5.6 Standardni rad
4.6 Veza Lean alata i zahteva standarda u klauzulama podrška,
4.6.1 Uvod
4.6.2 Metrika procesa
4.6.3 Lean alat Kaizen
4.6.3.1 Tri faze Kaizen događaja
4.6.4 Statistička kontrola procesa
4.6.4.1 Uvod
4.6.4.2 Kontrolne karte
4.6.4.3 Kontrolne karte za neprekidne podatke
4.6.4.3.1 Primeri kontrolnih karti za neprekidne podatke
4.6.4.4 Kontrolne karte za atributivne podatke
4.6.4.4.1 Primeri atributivnih kontrolnih karti
4.6.4.5 Interpretiranje kontrolnih karti
4.6.5 Analiza mernog sistema
4.6.5.1 Primeri realizovanih MSA analiza za varijabilne podatke
4.6.6 Održavanje totalne proizvodnosti
4.6.6.1 Šta je TPM?
4.6.6.2 Lean sistem i TPM
4.6.6.3 Šest velikih uzroka gubitaka
4.6.6.4 Sveukupna efektivnost opreme
4.6.6.5 Autonomno održavanje
4.6.7 Kanban
4.6.8 Heijunka – Balansiranje – nivelisanje
4.6.9 SMED – Brza promena
4.6.9.1 Šta je SMED – brza promena?
4.6.10 Špageti dijagram
4.6.10.1 Šta je Špageti dijagram?
4.6.10.2……………………………………………………. Primeri špageti dijagrama
- Tranzicija na novu reviziju standarda ISO 9001:2015 i
- literatura
Lista ilustracija
Slika 1.1 Aktivnosti koje dodaju vrednost i koje ne dodaju vrednost i koncepti za smanjenje rasipanja
Slika 1.2 Zajednički zahtevi standarda
Slika 2.1 Model sistema menadžmenta kvalitetom zasnovan na procesnom pristupu
Slika 2.2 Poređenje revizije standarda ISO 9001:2015 i ISO 9001:200
Slika 2.3 Ključne promene u standardu ISO 9001:2015
Slika 2.4 Biološke promene u standardu ISO 9001
Slika 2.5 Proces menadžmenta rizikom u standardu ISO 31000:2009
Slika 2.6 Proces postupanja sa rizicima
Slika 2.7 Visok nivo strukture ISO 9001:2015
Slika 2.8 Elementi standarda u fazi PLANIRANJA
Slika 2.9 Elementi standarda u fazi RAIDITI
Slika 2.10 Elementi standarda u fazi PROVERITI
Slika 2.11 Elementi standarda u fazi DELOVATI
Slika 2.12 Izjava o kontekstu
Slika 2.13 Parterov model 5 snaga
Slika 2.14 Centralna uloga liderstva u novoj reviziji standarda ISO 9001:2015
Slika 2.15 Proces planiranja povezan sa rizikom
Slika 2.16 Proces menadžmenta promenom – model za promenu
Slika 2.17 Klauzula 7 Podrška sa pod klauzulama
Slika 2.18 Znanje u organizacijskom znanju
Slika 2.19 Proces menadžmenta znanjem
Slika 2.20 Kreiranje i modifikovanje dokumentovane informacije u softveru EDM
Slika 2.21 Lean Six Sigma plan projekta
Slika 2.22 Informacije o izmenama nad dokumentom Lean Six Sigma plan projekata
Slika 2.23 Osnovni meni za menadžment dokumentovanim informacijama
Slika 2.24 Meni za pretraživanje dokumentovanih informacija
Slika 2.25 Meni za slanje dokumentovane informacije preko EDM ili preko e-mail
Slika 2.26 Klauzula 8 Operacije sa pod klauzulama
Slika 2.27 Klauzula 9 Procena performanse sa pod klauzulama
Slika 2.28 Primer upitnika za merenje zadovoljstva kupca
Slika 2.29 Analiza zadovoljstva učesnika na seminaru
Slika 2.30 Trend zadovoljstva kupca po jednoj kategoriji
Slika 2.31 Pareto dijagram broja primljenih uzoraka u CMB sa klinika KCN tokom određenog perioda vremena
Slika 2.32 Kontrolna karta srednjih vrednosti za masu ampule
Slika 2.33 Podaci prikupljeni iz merenja od strane tri procenitelja
Slika 2.34 Rezultati analize mernog sistema
Slika 3.1 Proizvodna linija u Fordu 1913. godine
Slika 3.2 Lean evolucija – Istorijska perspektiva do 1980.
Slika 3.3 Pojedinci koji su doprineli Lean evoluciji u poslednjih 100 godina
Slika 3.4 Evolucija Lean koncepta do današnjih dana
Slika 3.5 Lean je filozofija koja koristi alate za eliminisanje rasipanja
Slika 3.6 Odvijanje procesa u „silosima“
Slika 3.7 Lean principi
Slika 3.8 Klasični i Lean principi u sektoru usluga
Slika 3.9 Karta toka vrednosti
Slika 3.10 Kontinuirani tok jednog komada
Slika 3.11a Razlika između toka jedne stavke i toka serije od 10 stavki pre završetka procesa
Slika 3.11b Razlika između toka jedne stavke i toka serije od 10 stavki na kraju
Slika 3.12 Tipične tvrđave u funkcionalnoj organizaciji
Slika 3.13 Dugačak put u hijerarhijskoj organizaciji da se reši problem
Slika 3.14 Tri vrste aktivnosti u procesu
Slika 3.15 Tipični primeri 3 vrste aktivnosti
Slika 3.16 Ilustrovan Lean proces
Slika 3.17 Rasipanja u procesima
Slika 3.18 Udeo rasipanja i dodavanja vrednosti u procesima usluga
Slika 3.19 Razmišljanje Lean mislioca
Slika 3.20 Rasipanja pre i posle uvođenja Lean
Slika 4.1 Toyota Lean kuća alata
Slika 4.2 Dezorijentisana organizacija
Slika 4.3 Hoshin – naučni menadžment
Slika 4.4 Dnevni menadžment i Hoshin planiranje
Slika 4.5 Vremenska skala Hoshin planiranja
Slika 4.6 X-matrica planiranja
Slika 4.7 Mapiranje toka vrednosti se uklapa u Hoshin proces
Slika 4.8 Uticaj Hoshin planiranja na 4 oblasti poslovanja
Slika 4.9 7 koraka procesa Hoshin planiranja
Slika 4.10 Hoshin proces razvijanja – pozicioniranja
Slika 4.11 Hoshin matrica planiranja
Slika 4.12 Primer Hoshin matrice planiranja
Slika 4.13 Ciljevi osoblja – postizanje ključnih indikatora performansi
Slika 4.14 Tok informacija u Hoshin Kanri
Slika 4.15 Funkcionalna i Lean organizacija koji koristi Hoshin planiranje
Slika 4.16 Povezivanje lanca vrednosti u Lean organizaciji
Slika 4.17 Šematsko predstavljanje jednog procesa unutar sistema
Slika 4.18 QMS baziran na procesu
Slika 4.19 Interesne grupe, kupci i krajnji korisnici
Slika 4.20 Procesi u sistemu
Slika 4.21 Prepreka u toku procesa kod funkcionalne organizacije
Slika 4.22 Transformacija ulaza u izlaz
Slika 4.23 SIPOC model
Slika 4.24 Koraci u SIPOC modelu
Slika 4.25 Prošireni tok vrednosti za proizvod ili uslugu
Slika 4.26 Karta makro procesa Održavanja elektroenergetskih objekata (EEO)
Slika 4.27 Karta makro procesa kreditiranja u banci
Slika 4.28 Karta makro procesa zbrinjavanja novorođenih beba u KCN
Slika 4.29 Proces zbrinjavanja novorođene bebe na Klinici za ginekologiju i akušerstvo (do JIN)
Slika 4.30 Ključne metrike za mapiranje toka vrednosti
Slika 4.31 Koraci u mapiranju toka vrednosti
Slika 4.32 Sažeti vizuelni pregled procesa mapiranja toka vrednosti
Slika 4.33 Karta toka vrednosti početnog stanja
Slika 4.34 Karta toka vrednosti budućeg stanja
Slika 4.35 Primer crtanja karte toka vrednosti u programu Visual Processes
Slika 4.36 Karta tekućeg stanja toka vrednosti procesa biohemijskih laboratorijskih dijagnostika
Slika 4.37 Karta budućeg stanja toka vrednosti procesa biohemijskih laboratorijskih dijagnostika
Slika 4.38 Prikaz 5S Lean alata
Slika 4.39 Oblik i sadržaj crvenih etiketa
Slika 4.40 Označene lokacije pojedinih predmeta i napisan naziv predmeta (iza na papiru na zidu)
Slika 4.41 Glavna sestra rado pomaže u čišćenju
Slika 4.42 5S karta zadataka na KDIB
Slika 4.43 Gemba Kaizen principi poboljšanja
Slika 4.44 Alati za smanjenje rizika i analizu modaliteta ispada
Slika 4.45 Razvijanje efikasnog FMEA procesa
Slika 4.46 Grafički opis dela procesa kliničko biohemijskih laboratorijskih dijagnostika
Slika 4.47 Identifikovani modaliteti ispada u aktivnostima procesa
Slika 4.48 HFMEA analiza za identifikovan modalitet ispada
Slika 4.49 DFMEA analiza
Slika 4.50 Potencijalni modaliteti ispada i efekti analize prednjih vrata
Slika 4.51 Programi i aktuelne kontrole
Slika 4.52 Glavni meni programa FMEA
Slika 4.53 Meni za pokretanje nove FEMA dizajna
Slika 4.54 Tri osnovna pravila za izbegavanje defekta
Slika 4.55 Razlika između greške i defekta
Slika 4.56 Metod izbegavanja greške u pet koraka
Slika 4.57 DMAIC metodologija primenjena na analizu korena uzroka (RCA)
Slika 4.58 Standardni rad proizvodi definisani rezultat
Slika 4.59 Elementi standardnog rada
Slika 4.60 Radni list standardnog rada za aktivnost A2
Slika 4.61 Kombinovani radni list standardnog rada za aktivnost A2
Slika 4.62 Karta opterećenja laboratorijskih tehničara pre balansiranja posla
Slika 4.63 Mesto Kaizen mitologije u Lean organizaciji
Slika 4.64 Kaizen događaji je ključni alat u procesu kontinuiranog poboljšanja
Slika 4.65 Mala dnevna poboljšanja mogu dati više
Slika 4.66 Dijagram stabla za izbor kontrolne karte
Slika 4.67 Individualna kontrolna karta sa pokretnim rasponom za broj uzoraka koji stiže sa klinika KCN u CMB
Slika 4.68 Varijacija čistoće materijala
Slika 4.69 p kontrolna karta sa podacima i statistikom
Slika 4.70 np-kontrolna karta sa snimljenim podacima i statistikom
Slika 4.71 u kontrolna karta za greške na panelu od stakla
Slika 4.72 c kontrolna karta za greške na panelu od stakla
Slika 4.73 Zone koje označavaju standardnu devijaciju
Slika 4.74 Bias
Slika 4.75 Ponovljivost i reproduktivnost
Slika 4.76 Dijagram toka procesa za analizu mernog sistema
Slika 4.77 Proces realizacije MSA studije
Slika 4.78 Podaci iz merenja prvi primer
Slika 4.79 Rezultati MSA analize sa kontrolnim kartama za prvi primer
Slika 4.80 Podaci iz merenja za drugi primer
Slika 4.81 Rezultati MSA analize sa kontrolnim kartama za drugi primer
Slika 4.82 Osnovni stubovi Lean sistema
Slika 4.83 Sedma koraka TPM-a
Slika 4.84 Totalno održavanje proizvodnosti = medicinska nauka o opremi
Slika 4.85 Dve vrste Kanban kartica
Slika 4.86 Kanban sa dve kutije
Slika 4.87 Skladište lekova i medicinskog materijala sa nominalnim količinama
Slika 4.88 Kanban centar za snabdevanje
Slika 4.89 Heijunka se obraća Mura
Slika 4.90 Brza promena u 4 faze
Slika 4.91 SMED u 6 faza
Slika 4.92 Špageti dijagrami na Intenzivnoj nezi KGA kada je sve uredu sa bebom
Slika 4.93 Špageti dijagrami na Intenzivnoj nezi KGA kada je stanje bebe loše
TABELE
Tabela 1.1 Zajedničke klauzule standarda ISO 9001:2015 i ISO 14001:2015
Tabela 2.1 Poređenje revizije standarda ISO 9001:2015 i ISO 9001:200
Tabela 2.2 Principi menadžmenta kvalitetom u staroj i novoj reviziji standarda
Tabela 2.3 Glavne razlike u terminologiji između ISO 9001:2015 i ISO 14001:2015
Tabela 2.4 PEST analiza
Tabela 2.5 Evropski okvir kvalifikacije – EOK
Tabela 2.6 Primer registra rizika
Tabela 2.7 Formular za analizu rizika
Tabela 2.8 Primer procene rizika sa akcionim planom
Tabela 2.9 Karta merenja u procesu
Tabela 4.1 Lean alati
Tabela 4.2 Lean alati za ISO 9001:2015
Tabela 4.3 Popunjavanje X-matrice
Tabela 4.4 SIPOC list za analizu
Tabela 4.5 Lista nekih od procesa u sistemu menadžmenta kvalitetom
Tabela 4.6 Simboli za mapiranje toka vrednosti
Tabela 4.7 Lean alati za eliminisanje ili smanjenje rizika
Tabela 4.8 Elementi 5S
Tabela 4.9 FMEA metod
Tabela 4.10 Izbor vrednosti za proračun prioritetnog broja rizika
Tabela 4.11 Kriterijum za ocenu ozbiljnosti u granicama od 1 do 10
Tabela 4.12 Kriterijum za ocenu ozbiljnosti u granicama od 1 do 5
Tabela 4.13 Kriterijum za ocenu pojave u granicama od 1 do 10
Tabela 4.14 Kriterijum za ocenu pojave u granicama od 1 do 3
Tabela 4.15 Kriterijum za ocenu detekcije u granicama od 1 do 10
Tabela 4.16 Kriterijum za ocenu detekcije u granicama od 1 do 5
Tabela 4.17 Lista metrika
Tabela 4.18 Balansiranje – nivelisanje redosleda prijema uzoraka sa klinika
Tabela 5.1 Obuka zaposlenih za Lean alate i koncepte
Tabela 5.2 Realizacija projekta tranzicije u novu reviziju standarda ISO 9001:2015 i integracija sa Lean konceptom
Predgovor
U Srbiji i danas postoji svest o potrebi implementacije standarda ISO 9001. Organizacije, koje već imaju dobijeni certifikat o ispunjenju zahteva neke od revizija standarda ISO 9001 prelaze na nove revizije. Ima i organizacija koje tek sada implementiraju revizije standarda ISO 9001:2008. Kada je reč o novoj reviziji standarda ISO 9001:2015., koja se pojavila 23. septembra 2015. godine, autoru nije poznato da je neka organizacija u Srbiji već pokrenula tranziciju revizije standarda ISO 9001:2008 u novu reviziju standarda ISO 9001:2015. To može da ukazuje na mogućnosti organizaciji, ako pri tranziciji u novu reviziju standarda razmile o istovremenom uvođenju Lean sistema menadžmenta. Ovde može da se postavi pitanje „Zašto i uvođenje Lean sistema menadžmenta?“ Zato što nova revizija standarda ISO 9001:2015 implicitno ukazuje na nemogućnost da se ispune zahtevi tog standarda, ako se ne primenjuje Lean sistem menadžmenta i Lean alati i metode za poboljšanje procesa.
Sistem menadžmenta kvalitetom prema zahtevima standarda ISO 9001:2015 i Lean sistem menadžment su namenjeni poboljšanju procesa u kojima radimo. Primenjivanje dva različita sistema menadžmenta, koji imaju dva različita odeljenja sa neusaglašenim ciljevima, je rasipanje. Nova verzija ISO 9001:2015 će naterati organizacije da menjaju svoje sisteme menadžmenta kvalitetom. To pruža odličnu priliku za integraciju Lean koncepta menadžmenta u Sistem menadžmenta kvalitetom, koji se zasniva na standardu ISO 9001:2015. Organizacije treba da iskoriste pruženu priliku i da integrišu ta dva sistema menadžmenta u jedan. Pri tome mogu i treba da oforme LEAN CENTAR IZVRSNOSTI koji će objediniti oba sistema menadžmenta u jedan.
Rezultati se daleko bolje postižu ako se aktivnosti razumeju i upravljaju kao uzajamni odnosi procesa, tako da funkcionišu kao koherentan sistem. Uostalom, poznata je definicija sistema: „Sistem je skup procesa koji deluju međusobno na organizovan način, tako da pretvara ulaze u izlaze za najkraće vreme, uz minimalni utrošak resursa i bez defekata“. Internacionalni standard ISO 9001:2015 promoviše usvajanje procesnog pristupa pri razvoju, implementaciji i poboljšanju efektivnosti sistema menadžmenta kvalitetom. Tako se postiže veće zadovoljstvo kupca pri ispunjavanju zahteva standarda. Vreme je za novi standard ISO 9001:2015 i Lean koncept!
Komitet, zadužen za standard kvaliteta ISO 9001, od 1987. Godine, poboljšava svaku novu reviziju. Najnovija revizija, koja se pojavila 23. septembra ove godine, donosi velike promene. Promene se odnose na prebacivanje odgovornosti za sistem menadžmenta kvalitetom na lidere, stavljen je naglasak na rizike i mogućnosti, a uveden je i zahtev da organizacija definiše svoj kontekst. U suštini to znači da se nova revizija standarda ISO 9001:2015 približila Lean konceptu. To se posebno zapaža u novoj klauzuli 10. Poboljšanje. Poboljšanje znači prihvatanje najboljih praksi, koje već više godina primenjuju najbolje kompanije u svetu, npr. kompanija Toyota. Razlog za ovo je vrlo jednostavan. Danas nije dovoljno da kompanija dobije certifikat, jer to u suštini ne obezbeđuje opstanak na tržištu, ako prilikom uvođenja standarda nije smanjeno ili eliminisano 8 velikih rasipanja, koja se javljaju u procesima koje realizuje kompanija.
Svrha ove knjige je da pomogne i olakša organizacijama da pri tranziciji u novu reviziju standarda ISO 9001:2015, paralelno pokrenu i uvođenje Lean sistema menadžmenta i da tako integrišu ta dva sistema u jedan koji treba i može da vodi ka savršenstvu u svemu što radi organizacija.
Knjiga ima 5 poglavlja. U uvodu autor napominje da postoji potreba da se nova revizija standarda, koja je u svoje zahteve uključila implicitno potrebu za uvođenjem Lean sistema menadžmenta, integriše Sistem menadžmenta kvalitetom i Lean u jedan sistem.
Poglavlje 2 daje detaljan prikaz nove revizije standarda ISO 9001:2015. Svaka od 10 klauzula se analizira i ukazuje se na prilike koje postoje u primeni Lean alata za ispunjenje zahteva kupca.
U poglavlju 3 objašnjava se šta je Lean, koji su osnovni Lean principi i koja su 8 rasipanja koja se javljaju u procesima.
Poglavlje 4 daje vezu između zahteva standarda ISO 9001:2015 i Lean alata. Za svaku od 10 klauzula ukazuje se koji Lean alat može i treba da se koristi da se ispune zahtevi standarda. U ovom poglavlju je detaljno opisano i prikazano 17 Lean alata, uključujući i realne primere primene nekih od tih alata. Obim knjige nije dozvolio da se opiše veći broj alata koji mogu da se koriste pri uvođenju standarda ISO 9001:2015. Čitaoci su upućeni na knjige o Lean konceptu, koje je objavio autor, a u kojima mogu da nađu prikaz i ostalih Lean alata koji mogu da se da se koriste pri integraciji dva sisteme menadžmenta.
Konačno, u poglavlju 8 autor daje globalni pogled na put kojim može najlakše da se pređe na novu reviziju standarda ISO 9001:2015 i da se istovremeno implementiraju Lean koncept.
U Nišu, 21.04.2016. Prof. dr Vojislav Stoiljković
vojislav.stoiljkovic@cimlss.rs